Pihasoitot museoraitin leppoisassa tunnelmassa.
Pikku apulaisia museoraitilla

Tuohesta taipuu monenlaisia tavaroita.
Tunnelmallisessa puhvetissa oli tarjolla kahvia ja muita virvokkeita.
Lempäälä-Seuran kirpputoripöydältä saattoi tehdä löytöjä kotiin viemiseksi.
Parsinsieni -esittelyyn sai tuoda parsittavia villasukkia ja muita vaatteita.
Eskolan kaupan keittiössä keitettiin maukkaat sopat talkooväen voimin.
Menneet sukupolvet ja niiden historia kiinnostaa yhä useampia. Tässä valmistaudutaan sukututkimuksen esittelyyn Eskolan kaupan salissa.
Arpaonneaankin pääsi kokeilemaan.

Kuokkalankosken Markkinat 21.7.2018 - Työnäytöspäivä Museoraitilla

Kuokkalankosken Markkinoilla oli myös Museoraitilla tapahtumaa. Museoihin oli vapaa pääsy ja vieraat tutustuivat niin kauppamuseoon kuin muihinkin Kuokkalan Museoraitin museoihin. Lempäälä-Seura järjesti museolle työnäytöksiä, joissa yleisö pääsi seuraamaan mm. sepän, kehrääjän, tuohitaitajan, puunsorvaajan ja vieheiden tekijän työskentelyä. Saipa joku tuoda jopa villasukkansakin parsittavaksi. Eskolan salissa sukututkijat esittelivät sukututkimusta ja opastivat sukututkimuksen aloittamisesta aina DNA-avusteiseen sukututkimukseen. Muonituksesta huolehti Lempäälä-Seuran talkooväki ja saatavilla oli soppaa ja vohveleita, puhvetista vielä kahvia ja muita virvokkeita. Saattoipa joku tehdä löytöjä kotiin viemisiksi Lempäälä-Seuran kirpputoripöydältäkin.

Aseman sali oli viimeistä paikkaa myöten täynnä yleisöä kuuntelemassa esityksiä.
Tuomas Hoppu kertoi Lempäälän punakaartin vaiheista.
Siviilit sodan jaloissa oli Ritva Mäkelän esityksen aihe.

Yleisötilaisuus Lempäälän vanhalla asemalla

Lempäälä-Seura järjesti 22.3.2018 kevätkokouksen jälkeen Lempäälän vanhalla asemalla yleisötilaisuuden otsikolla Vuoden 1918 sota Lempäälässä. 24.3.2018 tulee kuluneeksi 100 vuotta Lempäälän valtauksesta. Lempäälän rautatieasema oli tuolloin myös keskeinen paikka sodan aikana. Aseman sali täyttyi nyt ääriään myöten yleisöä seuraamaan Tuomas Hopun esitelmää Lempäälän punakaartista ja Ritva Mäkelän esitelmää Siviilit sodan jaloissa.

Runsaslukuista yleisöä Pentele-yhtyeen kesäiltakonsertissa Museoraitilla 7.6.16.
Lastenpäivä 19.6.16 Museoraitilla keräsi ennätysyleisön.
Lastenpäivän nikkarit naputtivat ahkeraan 19.6.16.
Seppä Toni takomassa pajalla lastenpäivänä 19.6.16.
F. E. Sillanpää ja Sotavallan neidit Lempäälä-Seuran kotiseutukierroksella 10.9.2016

Kuvasatoa vuoden 2016 tapahtumista

Tämän hepan tekijät pääsivät myös Aamulehteen. Taustalla possu ja kilpikonna.
Kissalla on lokoisat päivät. Sunnuntai-iltana satanut lumi on kasvattanut kissan turkkia.

Muistoja menneiden vuosien lumenveistotapahtumista

Laskiaissunnuntai 19.2.2012 sopi hyvin lumenveistoon. Viitisenkymmentä innokasta osallistujaa loi Kuokkalan museoraitille lumisen eläintarhan lumenveiston Suomen mestari Tarja Matikaisen ohjauksessa. Työkaluina käytettiin mm. sahoja, veitsiä, muurauslastoja ja erilaisia puutarhahommista paremmin tuttuja välineitä. Raitilta löytyy nyt - kunnes lumet sulavat - mm. hevonen, kissa, lohikäärme sekä kahvikuppi ja auto!

Puffetista oli mahdollisuus ostaa mehua, pullaa ja makkaraa lämmikkeeksi. Tapahtumaa olivat järjestämässä Lempäälän kulttuuritapahtumat ry, Lempäälä-Seura ja kunnan kulttuuripalvelut.

* * * * *

Vuoden 2012 tapahtuma oli niin onnistunut, että museoraitti sai uudet lumihahmot sunnuntaina 10.2.2013. Lempäälän kulttuuritapahtumat ry, Lempäälän kunnan kulttuuripalvelut ja Lempäälä-Seura ry järjestivät koko perheen Lumenveistotapahtuman klo 12-15. Tapahtumaan oli vapaa pääsy. Ohjaajana oli mestaritason lumenveistäjä Tarja Matikainen (vuoden 2013 SM-kilpailuissa tuli 3. sija soolosarjassa). Lunta työstettiin mm. sahoilla, lapioilla, kauhoilla, lusikoilla ja viiloilla. Puffetista sai makkaraa ja kuumaa mehua. Työn tuoksinassa oli hyvän matkaa yli sata osallistujaa.

Vuonna 2014 ja 2015 tapahtuma jouduttiin peruuttamaan lumen puutteen vuoksi.