Kevät- ja syys- kokoukset: uusia hallitusjäseniä ja paljon toimintaa

26.11.2020

Lempäälä-Seuran kevätkokous jätettiin koronatilanteen vuoksi pitämättä, mutta se yhdistettiin nyt syyskokouksen kanssa. Vuoden 2019 toimintakertomus kertasi vilkkaan vuoden tapauksia, vuoden 2021 toimintasuunnitelmaan rohjettiin myös kirjata monenlaista. Eroa hallituksesta pyytäneiden Pekka Mäenpään, Antti Perälän ja Mikko Tappuran tilalle valittiin Kaarina Lepistö, Heini Mäenpää ja Markku Nieminen. Kiitos tällä erää eronneille ja tervetuloa uudet!

Kahden kokouksen välillä seurattiin etäyhteyksin dos. Mikko Heikkilän esitystä Aimala-tarusta tieteellisesti tarkasteltuna. Heikkilä päätteli, että varsinkin tarun alkuosa perustuu tositapahtumiin. Hän ajoitti kerrotut tapahtuman noin vuoteen 1420 ja runon 1400-luvun loppuun. Heikkilä arvioi myös, että Lempäälä voidaan nyt laskea 600-vuotiaaksi seurakunnaksi. Ero Vesilahdesta olisi tapahtunut n. 1420, sillä 1422 arkkipiista vihki Vesilahden uuden kirkon, joka oli silloin jo ollut jonkun aikaa pystyssä. – Vanhassa keskustelussa, onko Lempäälä vai Vesilahti vanhempi, Heikkilä siis otti kantaa sen puolesta, että yhteistä seurakuntaa on kutsuttu Vesilahdeksi.