Myytäviä kirjoja ja tuotteita

Kotiseututuotteiden tilaus:

Tilaa tästä.

Saatavissa seuraavia kotiseutuaiheisia eri järjestöjen julkaisemia kirjoja. Postitse tilattaessa hintaan lisätään toimituskulut.

Mäkinen, Ilkka ja Mäkinen, Anssi (toim.): Aimalan kirkko palaa : Lempäälän 1750-luvun pitäjäkuvaukset ja ensimmäinen kirkko. Kyrkan i Aimala reser sig ur askan. Ortsbeskrivningarna över Lempäälä på 1750-talet och socknens första kyrka. 320 s. 2021. Hinta 30 euroa. Neljä artikkelia sekä Erik Ednerin ja Mikael Waldeniuksen pitäjänkuvaukset ruotsiksi ja suomennoksina eri toisintoineen.

Ritva Mäkelä: Raija - Isotalon emäntä Lempäälän Kuljusta. Ilm. 2021. 120 sivua. Hinta 20 euroa. Kirja kertoo kaupunkilaistytöstä maalaistalon emännäksi ryhtyneen Raija Isotalon tarinan. Hänen elämänsä neljä tärkeää asiaa olivat kotiseututyö, kansainvälinen toiminta, kokoomus ja kunnalliset luottamustehtävät, joiden puolesta hän teki töitä itseään säästämättä.

Ritva Mäkelä: Vuoden 1918 sota Lempäälässä. 200 s. Ilm. 2017. Hinta 30 euroa. Kirja jatkaa 15 vuotta sitten ilmestyneen "Lempäälän vuosi 1918" -kirjan teemaa täydentäen sitä Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi.

Ritva Mäkelä: Voi yhren kerran : Aleksanteri Eskolan elämä Kuhmalahdelta Kuokkalaan. Ilm. 2018. 112 s. Hinta 20 €.  Eskolan kauppa on Kuokkalan museoraitin keskeisin rakennus. Kirja kertoo sen yli 90-vuotiaaksi työskennelleestä kauppiaasta ja kaupanteosta kautta vuosikymmenten.

Reijo Fredriksson, Juha Kuisma, Jari Lehtinen, Ritva Mäkelä, Riikka Piironen, Marjo Ristilä-Toikka: Lempäälän koilliset kylät. 400 s. Ilm. 2016. Hinta 50 euroa. Kyläkirja, josta käytettiin työnimeä Lastusten ja Ahtialan kyläkirja. Kirja kertoo alueesta, joka ulottuu Laasonportilta Kangasalan rajalle ja Pyörönmaahan, toisaalta Savijärven Mateuslahdesta Ahtialan Uuhiniittyyn.

Ritva Mäkelä: Itä-Lempäälä Vaihmalasta Valkeakosken rajalle. 256 s. Ilm. 2014. Hinta 30 euroa. Itäisestä Lempäälästä kertova kyläkirja.

Ritva Mäkelä: Kylät kiskojen kolkkeessa, Hakkarin, Hollon, Nurmisaaren ja Tuulialan kylähistoriikki. 163 s. Hinta 20 euroa.

Ritva Mäkelä: Haurala - Lempäälän vanhin kylä. Hauralan, Hemminkilän, Hietaniemen, Sukkilan ja kanavan eteläpuolen kylähistoriikki. 168 s. Hinta 20 euroa.

Juha Kuisma: Lempääläinen paikannimikirja. 108 s. Ilm. 2012. Hinta 10 euroa. - Paikannimet kertovat kiehtovia tarinoita, kun niitä osaa lukea.

Ritva Mäkelä: Mandin ja Aaron seikkailut museraitilla.Kirjasarjassa on ilmestynyt kolme osaa: Kauppa 2009, Paja 2010 ja Parturi-kampaamo, suutari ja Puskeman Kustaan tölli. Kussakin 24 s. Hinta à 15 euroa.Koko sarja 40 euroa. Erityisesti lapsille.

Meri Ruuska: Kaarlo Enqvist-Atra. Myllärinpojasta maailmankansalaiseksi. 114 s. Ilm. 2007. Hinta 5 euroa. Monipuolinen muotokuva Kuljussa syntyneestä kirjailija-taiteilijasta, jonka maalaus on mm. Lempäälän kirkossa ja jonka näytelmiä esitettiin Kansallisteatterissa.

Ritva Mäkelä: Myllyjen ja museoiden Kuokkala. 120 s. Ilm. 2005. Hinta 15 euroa. Kuokkala on ammoisista ajoista alkaen ollut pitäjän ja koko  maakunnan keskeisiä liikenne- ja kauppapaikkoja.

Ritva Mäkelä: Elävät kivet. Lempäälän kirkkomaahan haudatut henkilöt ja suvut. 336 s. Ilm. 2005. Hinta 35 euroa. Kirjaan on koottu tietoja yhteensä yli 1200 haudasta.

Ritva Mäkelä: Lempäälän vuosi 1918. 133 s. Ilm. 2002. Vuoden 1918 tapahtumista on useimmiten kerrottu joko punaisen tai valkoisen osapuolen näkökulmasta, mutta Lempäälän vuosi 1918 ottaa huomioon molemmat. LOPPUUNMYYTY: Täydennetty laitos, Vuoden 1918 sota Lempäälässä, ilmestynyt 2017. Ks. yllä.

Juha Kuisma: Lemmon arvoitus. 41 s. Ilm. 2002. Hinta 5 euroa.  Lempo on Lempäälän symboli, mutta kuka tai mikä Lempo on?

Juha Kuisma: Lempääläisiä liikanimiä eli Mythologica Lemboica. 93 s. Ilm. 2001. Hinta 15 euroa. Menneinä vuosikymmeninä liikanimiä käytettiin paljon.

Ritva Mäkelä ja Pekka Toivonen: Poissa on veljet. Lempäälän sankarivainajat 1939-1945 käydyissä sodissa. 124 s. Ilm. 1999. Hinta 5 euroa. Jo loppuunmyydyksi luultua kirjaa vielä saatavissa.

Ritva Mäkelä: Onneksi oli nuorisoseura. Lempäälän nuorisoseura ry 1895-2015. LOPPUUNMYYTY.

Useimpia kirjoja myydään myös Lempäälä-Seuran tapahtumien yhteydessä ja Museoraitin kaupassa. Suoraan myös Ritva Mäkelältä, ritva.makela(at)koti.soon.fi, puh. 050 518  5010

Mattilan kyläkirjaa (1998) 25 € voi tiedustella kyläyhdistyksen aktiiveilta tai osoitteesta rimmu.makinen[at]gmail.com.

MUITA TUOTTEITA

Aimalan naula

Aimalan kirkon arkeologisten kaivausten tukemiseksi. 100 €, ks. erillinen tieto.

Kuokkalan Museoraitti -peli

Kuokkalan Museoraitilla on myynnissä viehättävä lautapeli. Pelissä seikkaillaan elävästi ja havainnollisesti piirretyllä museoalueella, samalla voi oppia jotakin entisajan elämästä. Peli ohjeineen maksaa 5 €.

Kortit

Lempäälä-Seuran julkaisemia kirjoja ja kortteja voit myös ostaa Kauppamuseosta.  Myynnissä om myös mm. vanhan ajan karamellejä.

Tunnelmallisia joulukortteja seuralle on piirtänyt opettaja Alice Rautanen.

Facebook-sivun näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Haluatko tukea Aimalan kirkon etsintää?

Osta Aimalan naula! Vuoden 2017 koekaivauksissa löydetystä keskiaikaisesta rautanaulasta, joka saattaa olla peräisin Aimalan kirkosta, on teetetty kopioita. Niitä myydään tyylikkäästi tervatulle päreelle kiinnitettyinä 100 euron hintaan. Naulojen myyntituotto menee lyhentämättömänä Aimalan tulevien perusteellisten kaivausten rahoittamiseen.

Nauloja voi tilata vieressä olevalla verkkolomakkeella tai soittamalla numeroon 0407780313 (Mäkinen)