Aimala-ilta 4.5.2023 klo 18

2.5.2023

Aimalassa tehtiin kaivauksia kesällä 2021 - hautalöydösten analyysit ovat valmistuneet. Lempäälä-Seura, Lempäälän seurakunta ja Lempäälän kunta järjestävät torstaina 4.5.2023 klo 18 Lempäälän pappilassa Aimala-illan, jossa selviää, mitä kaikkea nykyisten tutkimusten perusteella voidaan päätellä.

Taustaksi alueen kirkollista historiaa esittelee teol.kand. Jussi Vaitniemi teemanaan Lempäälän kirkollisesta aamuhämärästä. Vaitniemi on tutkinut Ylä-Satakunnan kihlakunnan alueelle vuosien 1200–1540 välillä perustettuja kirkkopitäjiä ja kappeleita.

Illan pääpuhuja on arkeologi Juha Ruohonen esitelmällään Aimalaan haudattujen kertomaa. Hautojen ajoitukset ja vainajien luuanalyysien tulokset. Aimalasta arkeologisesti kaivettujen hautojen luonnontieteelliset ajoitustulokset kertovat yksityiskohtaisesti hautausmaan käyttöajasta. Radiohiilimenetelmällä tehdyt - ja vastikään valmistuneet - ajoitukset vuoden 2021 aineistosta täydentävät paikasta saatavaa kokonaiskuvaa huomattavasti. Myös talteen saadusta luuaineistosta tehty osteologinen analyysi on valmistunut. Aineiston perusteella voidaan tehdä yksityiskohtaisia havaintoja yksilöiden terveydentilasta, mutta myös yleisiä havaintoja paikalle haudanneesta yhteisöstä.

Sitkeästi kansan suussa elänyt kansanruno ja muutamat perimätiedon muruset johtivat siis myyttisen Aimalan kirkkomaan jäljille.

Lempäälässä Aimalankankaalla tehtiin kaivauksia kesällä 2017 ja 2021 - tuoreempien hautalöydösten analyysit ovat valmistuneet. Kaivauksia johti arkeologi Juha Ruohonen Turun yliopistosta.

Nurmen Aimalassa oli perimätiedon mukaan puukirkko, joka oli lempääläisten ja vesilahtelaisten yhteinen, mutta vesilahtelaiset halusivat oman kirkon.

Mies musta Mustisista

Harmaa Hakinmäestä

Pitkä mekko Menkalasta,

Hullua houkutteli Hollolasta,

Käski miestä mieletöntä,

Polta kirkko Lempäälästä

Että riutuis vetten riidat,

Vaikenis maiden väet.

Runonkatkelmat Lempäälän varhaisesta kirkosta ja sen polttamisesta on ensi kerran talletettu 1750-luvulla. Muistiinmerkitsijöinä toimivat kirkkoherra Erik Edner ja ylioppilas Mikael Waldenius. Säilyneiden tarinoiden mukaan Aimalassa on keskiajalla 1300-luvulla ja 1400-luvun alussa sijainnut Lempäälän ja Vesilahden muodostaman yhteisen kirkkopitäjän puukirkko. Kansan suussa eläneestä perimätiedosta huolimatta Aimalan kirkon olemassaoloa on epäilty. Arkeologisten löydösten tutkimukset tuovat kuitenkin tarujen pohjaksi vihdoin faktaa.

Aimala-illassa 4.5.2023 saamme kuulla, mitä kaikkea nykyisten tutkimusten perusteella voidaan päätellä.

Tutkimusten tulokset ovat valtakunnallisesti merkitseviä ja Aimala-iltaan tuovat tervehdyksen myös järjestäjien edustajat.

Tervetuloa!